Tema
Debat

Forsikringssvindel skal begrænses

I en række indslag i DR er er der rejst kritik af selskabernes brug af personobservationer. Den kritik lytter vi naturligvis til og går i dialog med vores medlemmer, eksperter, forbrugergrupper og Forbrugerrådet TÆNK.

 

At svindle med forsikringer er både usolidarisk og strafbart på samme måde som snyd med sociale pensioner. Der er kun de ærlige kunder til at betale for snyd og svindel.

For at afsløre forsikringssvindel er det en gang i mellem nødvendigt at observere kunder for at finde ud af, om de nu også er så syge, som de påstår, eller for at få misforståelser afklaret.

Selskaberne bruger sjældent personobservationer. Det er det sidste værktøj til afklaring af misforståelser eller afsløring af forsikringssvindel og iværksættes på baggrund af en bestyrket mistanke. Antallet af observationer er ganske vist steget fra 7 til 58 personer på fem år. Men det er et lille tal i forhold til, at der fx er omkring 47.000 personer, der får udbetalt erstatninger for tab af erhvervsevne.

Forsikring & Pension arbejder tæt sammen med vores medlemmer og andre aktører for at begrænse svindlen og har samtidig fokus på at sikre en ordentlig og retfærdig kundebehandling.

Vi har derfor udarbejdet et sæt retningslinjer – et kodeks - der skal sikre kunderne en fair behandling, når selskaberne efterforsker sager, hvor der er mistanke om svindel.

Forsikringskunder svindler hvert år for et milliardbeløb. I 2018 blev der fx opdaget forsikringssvindel i 5.279 sager og for i alt 810 mio. kroner. Det er et stort problem. Forsikringssvindel er strafbart og påfører selskaberne store omkostninger, som må dækkes af de lovlydige kunder via højere forsikringspræmier.

 

Ofte stillede spørgsmål


  • Hvad er forsikringssvindel?

    Der er tale om forsikringssvindel, når en kunde i et forsikringsselskab har et ønske om at bedrage forsikringsselskabet for at opnå en uberettiget erstatningsudbetaling. Det kan eksempelvis være, hvis man efter et indbrud skriver flere genstande på skadesanmeldelsen, end man i virkeligheden har mistet, eller hvis man meddeler sit forsikringsselskab, at man ikke er i stand til at bevæge sin højre arm som følge af en ulykke, men at man i virkeligheden kun har let nedsat bevægelighed.

  • Hvor stort er omfanget af forsikringssvindel?

    Danske forsikringskunder svindler hvert år for et milliardbeløb. I 2018 blev der opdaget forsikringssvindel i 5.279 sager og for i alt 810 mio. kroner. Internationale undersøgelser peger på, at op mod 10 pct. af erstatningsudbetalingerne skyldes forsikringssvindel. Omregnet til danske forhold svarer det til, at der blev svindlet for 4,3 mia. kr. af de i alt 43 mia. kr., der blev ubetalt i erstatninger i 2018.

  • Hvad gør et forsikringsselskab, hvis der er mistanke om forsikringssvindel?

    Når der opstår mistanke om svindel, overdrages sagen til en svindelkonsulent, der foretager en nærmere undersøgelse af sagen. Mange forsikringsselskaber kommunikerer åbent om deres procedurer vedrørende forsikringssvindel på deres hjemmesider.

  • Hvilke regler skal forsikringsselskaberne leve op til, når de efterforsker forsikringssvindel?

    Forsikringsselskaberne er underlagt regulering i Lov om finansiel virksomhed og skal lige som alle andre naturligvis overholde reglerne i straffeloven og persondataloven, fx må selskaberne ikke observere folk i deres hjem, men gerne på offentlige steder. Branchen har desuden selv opstillet etiske retningslinjer i branchens kodeks for undersøgelse af forsikringssvindel

     

     

Kontakt


Forsikring

Nanna Dalsgaard Wilkens

Chefkonsulent, cand.soc.
+45 41 91 91 44