Sundhedsstyrelsens plan for en gradvis forøgelse af aktiviteten i sundhedsvæsenet er en god nyhed, men vi skal som borgere fortsat holde afstand og respektere, at den primære måde ”at gå til lægen på” i disse tider er via telefon eller video, siger Karina Ransby, underdirektør.
Forsikring & Pension anbefaler derfor medlemmerne at holde igen med at sende anmodninger om attester og speciallægeerklæringer til brug for kundernes personskadesager. Anbefalingen skyldes, at de fleste attester og speciallægeerklæringer kræver en fysisk lægeundersøgelse af kunden, som det må anses som værende vanskeligt at udføre via telefon eller video.
- Selvom vi inden længe forventer at åbne op for vores digitale løsning, så selskaberne kan sende anmodninger om attester, beder vi vores medlemmer om stadig at overveje at gøre brug af muligheden, siger Karina Ransby, underdirektør i Forsikring & Pension.
Det er nemlig altid lægen, der i sidste ende afgør, om en attest kan udfyldes uden fysisk fremmøde i konsultationen. Selskaberne skal derfor være indstillet på at acceptere attester udfyldt via telefon eller video, hvis de sender en attestanmodning i den kommende tid.
Forsikring & Pension åbnede for et par uger siden op for, at selskaberne igen kan sende anmodninger om journaloplysninger til de praktiserende læger, men ikke til sygehusene, som dengang forventedes at have stort fokus på COVID-19.
-Vi slækker lidt på vores tidligere anbefaling om at holde igen med at anmode om journaloplysninger, idet vi nu finder, at selskaber så småt kan begynde at sende anmodninger om journaloplysninger til sygehusene – også så vi kan undgå at alt for mange sager hober sig op i sundhedsvæsnet, slutter Karina Ransby.
Forsikring & Pension henstiller dog til, at selskaberne ikke rykker sundhedsvæsenet for hverken attester, erklæringer eller journaloplysninger i den kommende tid.