Tema
Debat

Ny lak-rådgivningsfunktion i Autotaks styrker dialogen og hjælper malerværkstedet

6. apr. 2021
Dialog fremmer forståelsen, og med en ny funktion i Autotaks bliver malerværkstedet nu i stand til at kvalitetssikre lakeringsarbejdet, allerede inden den endelige godkendelse sendes til forsikringsselskabet. Rådgivning og vejledning kan nu ske i realtid på Autotaks/Forsi.dk og sikrer et nemmere samarbejde mellem pladeværkstedet og malerværkstedet.

 

Alle parter i en skadeopgørelsesproces er interesserede i at få gjort tingene rigtigt første gang.

Forsikring & Pension bakker derfor op om de gode tiltag og udmeldinger i branchen om, at et godt samarbejde mellem værksteder og forsikringsselskaber fremmer processen og kvaliteten i arbejdet. Dette gælder også skadeopgørelsesprocessen i Autotaks.

Teamet bag Autotaks ser i den forbindelse frem til at kunne præsentere den nyeste funktion i Autotaks, nemlig ”Lak-rådgivning”, som vil være tilgængelig på Forsi.dk fra den 7. april 2021.

Funktionen giver et værksted mulighed for at indhente råd og vejledning direkte fra malerværkstedet om malerarbejdet på en skadeopgørelse, inden den endeligt godkendes eller sendes til forsikringsselskabet. Når man på værkstedet har nem adgang til kvalificerede råd og vejledning vil det typisk føre flere positive ting med sig, nemlig at man dels sikrer den bedst mulige kvalitet af skadeopgørelsen til forsikringsselskabet, dels undgår ekstraarbejde eller økonomisk tab hos de involverede parter.

 

Lak-rådgivning – sådan fungerer det

Når pladeværkstedet har oprettet en skadeopgørelse i Autotaks, og så snart den første beregning er foretaget, kan pladeværkstedet sende opgørelsen til sin samarbejdspartner - malerværkstedet - for at få rådgivning om malerarbejdet.

I denne proces sender pladeværkstedet selve lakspecifikationen samt de billeder, som værkstedet har taget af skaden, til malerværkstedet. Samtidig oprettes en skriftlig ”samtaletråd”, hvor pladeværksted og malerværksted hurtigt og nemt kan kommunikere om eventuelle mangler og rettelser.

Hele denne kommunikation og udveksling af råd og vejledning mellem pladeværkstedet og malerværkstedet foregår via Autotaks/Forsi.dk.

Så snart lakopgørelsen er fundet i orden af malerværkstedet, og værkstedstilbuddet er godkendt af forsikringsselskabets taksator, kan lakspecifikationen fra den godkendte taksatorrapport som hidtil aflæses i B2B-funktionen – men nu under navnet ”Lak-rapporter”.

Den ny funktion gør malerværkstedet i stand til at kvalitetssikre lakeringsarbejdet, allerede inden den endelige godkendelse sendes til forsikringsselskabet. Det er en klar forbedring i forhold til den hidtidige praksis, hvor malerværkstedet først opdager fejl og mangler i skadeopgørelsen ved præsentationen af den endelige, godkendte taksatorrapport.

Vil du modtage vores nyheder på mail?

Kontakt


Autotaks

Jens Olsen

Chefkonsulent
+45 41 91 91 64