Danskerne køber hælervarer for 2 mia. kr. om året. Nogle gange i god tro, andre gange ikke.
- Tyveri og hæleri hænger uløseligt sammen. Tyvene bliver ved at lave indbrud, så længe de kan afsætte deres hælervarer, siger underdirektør Pia Holm Steffensen, Forsikring & Pension.
- Derfor hilser vi Bo trygt-kampagnen meget velkommen. Den sætter fokus på og gør os alle sammen bevidste om problemet. Den kan være med til at bryde fødekæden mellem indbrud og hæleri, siger Pia Holm Steffensen.
Handler man brugt af en privatperson, bør man sikre sig, at det, man køber, ikke er hælervarer - altså tyvekoster fra et indbrud.
Her har kampagnen to simple og effektive råd, når man shopper på nettet. Kig efter NemID hos sælger og betal med MobilePay – så ved man, hvem man handler med.
Som en del af kampagnen er der desuden etableret et ”Code of conduct” – et samarbejde med DBA og GulogGratis om at mindske hæleri ved at opfordre brugerne til at identificere sig.