Tema
Debat

Hold igen med at sende attestanmodninger

24. apr. 2020
Nu er der åbnet op for, at landets pensions- og forsikringsselskaber igen kan sende attestanmodninger til de praktiserende læger. Ifølge de praktiserende lægers organisation har lægerne også tid til at prioritere det. Men Forsikring & Pension opfordrer dog sine medlemmer til at være tilbageholdende.

Kommer man til skade, og har man brug for hjælp fra sit forsikrings- eller pensionsselskab, sender disse normalvis en ”attestanmodning” til ens praktiserende læge. Det er en nødvendighed for, at selskabet kan behandle sagen. Dette har dog været sat i bero i en periode på grund af corona. Der er nu åbnet op for denne mulighed igen, men Forsikring & Pension opfordrer til, at selskaberne er tilbageholdende.

- Når vi beder selskaberne om at holde igen med at sende attestanmodninger, skyldes det ikke mindst hensynet til patienten, som ikke skal føle sig presset til at møde op hos lægen, hvis vedkommende er utryg ved det, eller hvis lægen fraråder det, siger Karina Ransby, underdirektør i Forsikring & Pension.

Tilsvarende er det også vigtigt for Forsikring & Pension, at medlemsselskaberne er klar over, at det er lægen, der afgør, om en attest undtagelsesvis kan udfyldes via telefon- eller videokonsultation.

- Selskaberne skal altså være klar til at acceptere, at en attest, som under normale omstændigheder kræver, at patienten møder op hos lægen, kan blive udfyldt uden patientens fremmøde, men alene på baggrund af telefon- eller videokonsultation, siger Karina Ransby.

Samtidig har Forsikring & Pension åbnet for, at selskaberne igen kan indhente journaloplysninger fra sygehusene. Dette har været sat i bero for at aflaste sygehusene under COVID-19 krisen. Forsikring & Pension henstiller dog til, at selskaberne giver forlængede svarfrister, og at de kun undtagelsesvis rykker for svar.

Vil du modtage vores nyheder på mail?

Kontakt


Velfærd og pension

Karina Ransby

Underdirektør, cand.polit.
Pressekontakt
+45 41 91 91 01
(Kan ikke bruges til SMS)
;