Tema
Debat

F&P om SUL-bekendtgørelse: Hæld ikke dansk succesløsning ud med badevandet

1. sep. 2021
SUL-bekendtgørelsen har en række utilsigtede konsekvenser for forbrugerne, velfærdssamfundet og konkurrencen. F&P peger på, at det er helt afgørende, at pensionsselskaberne stadig kan ”bundle” opsparing og forsikringer i ét pensionsprodukt, som gennem årene har vist sig som en succesfuld dansk velfærdsløsning.

F&P’s medlemmer tilbyder tryghed til danskerne igennem liv- og skadesforsikring. Gennem deres pensionsordning har historisk mange danskere fået adgang til syge- og ulykkesforsikringer (SUL), der træder til, når ulykken er ude, eller sygdom rammer. Forsikrings- og pensionsselskabernes SUL-produkter, som har er en integreret og sammenhængende del af kundernes pensionsordning, yder på den måde et væsentligt bidrag til den enkelte danskers tryghed og til det danske velfærdssamfund. Den succes er vigtig at værne om og passe på, når Finanstilsynet nu vil indføre ny regulering på området, mener F&P.

- Det er helt centralt for succesen med at udbrede syge- og ulykkesforsikringer, at selskaberne fortsat har mulighed for at kunne ”bundle” opsparing og forsikringer i ét pensionsprodukt. Det har været til gavn for millioner af danskere, der både har fået en god pensionsordning og en syge og ulykkesforsikring. Den sikkerhed og tryghed for danskerne har også stor værdi for hele vores samfund, siger adm. direktør Kent Damsgaard, Forsikring & Pension.


F&P er forstående over for, at Finanstilsynet ønsker at adressere, at der over årene er opbygget ubalancer mellem indtægterne på den ene side og skadesudgifter på den anden side i SUL-forretningen. Det generelle billede er dog, at den danske pensionssektor er særdeles robust og har den 3. største kapitaloverdækning i Europa. Derfor bør SUL-reguleringen ikke føre til uhensigtsmæssig detailregulering.


- Den danske model beskytter de svage parter, og det er helt centralt, at ændringer i SUL-bekendtgørelsen ikke får uheldige følgevirkninger for grupper af de forsikrede. Derfor skal man være meget varsom med at detailregulere priser inden for enkelte produktområde og undgå en for hårdhændet detailregulering af området, siger Kent Damsgaard.


Endelig er indberetningskravene ifølge F&P voldsomme og kan – uden at gå på kompromis med Finanstilsynets informationsbehov – blive mindre byrdefulde for selskaberne og dermed pensionsopsparerne, som i sidste ende ender med regningen.

- Det er problematisk, at SUL-bekendtgørelsen fastslår, at det er Finanstilsynet og ikke oplagt selskabernes bestyrelser, der godkender metoderne til fordeling af fællesposter mellem forretningsområderne liv og SUL. Finanstilsynet sætter reelt selskaberne og selskabernes bestyrelse under administration. Det er uholdbart. Her ønsker vi også at komme i dialog med Finanstilsynet om en god løsning, siger Kent Damsgaard.

Der er en række andre områder i bekendtgørelsen, som F&P vil drøfte med Finanstilsynet. Finanstilsynet bør mere præcist definere, hvad holdbarhed i SUL-forretningen konkret betyder. Endvidere skal det sikres, at udenlandske selskaber bliver underlagt samme krav som danske selskaber for at sikre lige konkurrence.

- Vi byder konkurrence fra nye modeller og udenlandske selskaber velkommen, men Finanstilsynet skal sikre, at det sker på lige vilkår, så kravene er de samme, siger Kent Damsgaard.

Læs høringssvaret her


Vil du modtage vores nyheder på mail?

Kontakt


Direktionen

Kent Damsgaard

Adm. direktør
Pressekontakt
+45 41 91 91 01
(Kan ikke bruges til SMS)
Din browser er forældet, Du bør opdateres til en moderne browser. Læs mere her.