F&P hilser konkurrenceanalyse af forsikringsområdet velkommen

Publiceret 03.11.2021
De danske forsikringsselskaber konkurrerer hårdt med hinanden om at tilbyde kunderne den bedste pris og dækning. Alene i 2020 var der 1,3 mio. overførsler af forsikringer mellem selskaber, hvilket vidner om en stærk og effektiv konkurrence. F&P hilser derfor Konkurrencerådets kommende undersøgelse af markedet for skadesforsikringer til private velkommen. Samtidig opfordrer branchen til, at undersøgelsen ikke fører til unødige bøvl og byrder for selskaberne, når de skal udlevere data til myndighederne.

- Konkurrencen på forsikringsområdet er stærk og effektiv, og branchen har selv bidraget aktivt til at en god konkurrence ved at udvikle værktøjer, hvor det er nemt at sammenligne forsikringer, og det er nemt at skifte. Alene i 2020 var der 1,3 mio. skift af forsikringer, så konkurrencen virker – og vi hilser Konkurrencerådets analyse velkommen, siger vicedirektør Thomas Brenøe fra F&P.


Han henviser til, at branchen blandt andet har udviklet og driver værktøjet Forsikringsguiden i samarbejde med Forbrugerrådet TÆNK, hvor danskerne kan tjekke priser og dækning af de mest udbredte typer af forsikringer på tværs af selskaber. Branchen har også fælles it-infrastruktur, der smidiggør opsigelser og udveksling af de oplysninger, som er nødvendige for, at en kunde kan få tilbudt den bedst mulige pris hos et nyt selskab.

 

- Der er næppe mange brancher, som bidrager så aktivt til at skabe transparens om markedet, så kunderne får det bedst mulige grundlag for at vælge den rigtige forsikring. Forsikringsselskaberne tager deres ansvar og rolle i samfundet alvorligt – også når det gælder vigtigheden af en god og effektiv konkurrence, siger Thomas Brenøe.


F&P opfordrer samtidig Konkurrencerådet til at sikre, at der i udarbejdelsen af analysen bliver lagt vægt på, at selskaberne og deres medarbejdere ikke bebyrdes unødigt med krav om indberetning af data m.v.

 

- I forbindelse med denne type undersøgelse rækker myndighederne også ud til selskaberne og anmoder dem om forskellige typer af oplysninger. Det har vi forståelse for, men det er også helt afgørende, at arbejdet er så lidt byrdefuldt så muligt – så forsikringsselskaberne kan fokusere på den kerneopgave, som handler om service og at skabe tryghed for deres kunder, siger Thomas Brenøe.

Thomas Brenøe

Vil du vide mere?

Thomas Brenøe

Direktør for Forsikring & Digitalisering, cand.jur.