Effektiv dagsgebyr-ordning: Nu 70 procent færre uforsikrede køretøjer på vejene

Publiceret 18.09.2019
Mens der i december 2018 var ca. 50.000 uforsikrede motorkøretøjer, er der efter ti måneder ”kun” godt 14.000 køretøjer, der nu kører rundt på vejene uden at have den lovpligtige ansvarsforsikring. Det viser nye tal fra DFIM, der står for at inddrive de lovbaserede dagsgebyrer.

Stadig flere ejere eller brugere af motorkøretøjer i Danmark får styr på deres forsikringsforhold.

Det viser nye tal fra DFIM - Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring, der oplyser, at omkring 36.000 køretøjer siden december 2018 og til midten af september 2019 enten er blevet afmeldt hos Motorstyrelsen eller er blevet ansvarsforsikret, som loven foreskriver, de skal være. Det er et fald på godt 70 procent i forhold til de ca. 50.000 køretøjer, der var uforsikret sidste år.

At der er sket et så stort fald på relativ kort tid i antallet af uforsikrede køretøjer, glæder forsikringsbranchen.

- Et fald på godt 70 procent på ti måneder i antal uforsikrede køretøjer er en markant og positiv udvikling, der overgår vores forventninger til dagsgebyrets effekt, siger vicedirektør Thomas Brenøe fra brancheorganisationen Forsikring & Pension.

Dagsgebyr-ordningen er en nyskabelse i Danmark. Den blev indført ved lov sidste år efter svensk og finsk forbillede for netop at reducere antallet af bl.a. biler, motorcykler og knallerter, der kører rundt uden at være ansvarsforsikret.

Ordningen, der administreres af DFIM, bakkes op af et stort flertal på 87 procent af befolkningen ifølge en ny meningsmåling fra Epinion.

Risikerer millionregning uden ansvarsforsikring

Indtægten fra dagsgebyr-ordningen går til at betale for de skader, som forvoldes af uforsikrede eller ukendte køretøjer – penge, der ellers betales af de ejere af køretøjer, som har deres forsikringsforhold i orden.

I 2018 skete der ifølge Vejdirektoratet 12.680 trafikulykker i Danmark. I hvert fjerde tilfælde kom en person til skade eller mistede livet. 1.862 personer kom alvorligt til skade. Og bag hver eneste ulykke ligger der, foruden de menneskelige omkostninger, også en økonomisk regning og venter.

- Den positive udvikling viser, at dagsgebyret bliver taget alvorligt og motiverer folk til at handle ved enten at afmelde deres køretøj eller få tegnet en forsikring.

- For hvis man med sit uforsikrede køretøj forvolder skade på andre i trafikken, risikerer man at få et økonomisk erstatningskrav i millionklassen, hvis den eller de tilskadekomne får skader, der medfører invaliditet og tab af erhvervsevne, siger Thomas Brenøe.

 

Fakta:

49.389 uforsikrede motorkøretøjer pr. 27. november 2018
14.136 uforsikrede motorkøretøjer pr. 16. september 2019
Kilde: DFIM

Loven om dagsgebyr ved manglende ansvarsforsikring blev på opfordring fra DFIM og Forsikring & Pension vedtaget af Folketinget 15. maj 2018 og trådte i kraft 1. januar 2019.

Loven om dagsgebyr administreres af DFIM – Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring

Bliver man stoppet af politiet med et uforsikret motorkøretøj, inddrager politiet nummerpladerne på stedet og udsteder en bøde på mindst 1.000 kr.

Se mere på https://www.dagsgebyr.dk og https://www.dfim.dk/statistik/

Se Vejdirektoratets rapport ”Trafikulykker for året 2018”