Der mangler bestemt ikke konkurrence i forsikring

Publiceret 14.09.2020
Debatindlæg bragt i Børsen

Af Thomas Brenøe, vicedirektør

Børsen bragte tirsdag en artikel om, at forsikringsselskaberne tjener store penge på grund af manglende konkurrence, og at kunderne derfor lades i stikken.

Undskyld. Men det er altså skudt meget ved siden af. Ja, forsikringsselskaberne tjener indimellem gode penge. Det skyldes, at der er år med få skader – da ligger man fra til dårlige tider – men det skyldes først og fremmest, at danske forsikringsselskaber har en langt lavere omkostningsprocent end andre forsikringsselskaber i Europa. Danske forsikringsselskaber bliver simpelthen drevet mere effektivt.

Samtidig viser Erhvervsministeriets FFI-indeks, der er en vurdering af, hvor god konkurrencen er på de europæiske markeder, at den danske forsikringsbranche er i top. Særligt vores bilforsikringer har meget høj konkurrence.

Artiklen er også fremme med, at kunderne i Danmark betaler mere for deres forsikringer end i udlandet. Det er ikke rigtigt. Forsikringspriserne i Danmark er lavere end EU’s gennemsnit.


Stor mobilitet

For at et marked skal fungere, skal det være nemt at skifte selskab, så selskaberne kan konkurrere om kunderne og dermed sikre fordelagtige priser og vilkår.

På det punkt er vi meget langt i Danmark. Det kan man bl.a. se i en EPSI-måling over mobiliteten. I 2019 sagde danskerne to ting: 78 pct. har prøvet at skifte forsikringsselskab, og 82 pct. syntes, det var nemt. I en tidligere undersøgelse sagde 35 pct. af kunderne, at de havde været i deres nuværende forsikringsselskab i mindre end fire år. Det peger på høj mobilitet.

Det kan svække markedet, hvis der er uigennemsigtighed. På forsikringsområdet har vi sammen med Forbrugerrådet TÆNK udviklet et forbrugerværktøj i verdensklasse: Forsikringsguiden.dk. Det er nemt at finde ud af, om man har den rigtige forsikring til en god pris.

Det er altså nemt at skaffe sig overblik over markedet, det er nemt at skifte selskab, og forholdsvis mange gør det. At en del vælger at blive i deres selskab, skyldes nok, at førnævnte EPSI-måling heldigvis også viser, at de danske forsikringstageres tilfredshed med deres forsikringsselskab er meget høj.

 

Thomas Brenøe

Vil du vide mere?

Thomas Brenøe

Direktør for Forsikring & Digitalisering, cand.jur.