D-mærket kan blive et stærkt signal

Publiceret 22.09.2021
Verdens første mærkningsordning for digital ansvarlighed – D-Mærket – giver virksomhederne mulighed for at sende et klart signal til omverdenen om, at datasikkerhed og dataetik har høj prioritet – det giver tryghed for forbrugerne, mener Forsikring & Pension.

I dag lancerer Industriens Fond sammen med Dansk Industri, Dansk Erhverv, SMV-Danmark og Forbrugerrådet TÆNK verdens første mærkningsordning for digital ansvarlighed.  

 

- Det nye D-mærke har potentiale til at få stor betydning for de danske virksomheder. Både i forhold til at styrke konkurrenceevnen, men især også i forhold til virksomhedernes mulighed for at vise forbrugerne, at man tager et digitalt ansvar ift. datasikkerhed, databeskyttelse og dataetik. Det er med til at øge trygheden for forbrugerne, siger vicedirektør Thomas Brenøe, Forsikring & Pension (F&P).

 

- D-mærket sender et klart signal om, at virksomheden har styr på data, systemer og processer. Mærkningsordningen er et fleksibelt værktøj, der kan tilpasses virksomheden alt efter størrelse og brug af data og it. D-mærket har potentiale til at blive en vigtig nøgle til at udvikle de danske virksomheders konkurrenceevne i en global verden, siger Thomas Brenøe.

 

Forsikrings- og pensionsselskaberne har mange data om forbrugerne. Derfor står it-sikkerhed, ansvarlig dataanvendelse og forbrugertryghed også meget højt på dagsordenen hos F&P.

Thomas Brenøe

Vil du vide mere?

Thomas Brenøe

Direktør for Forsikring & Digitalisering, cand.jur.

Relaterede links