Naviger op
Log på
Vores website anvender cookies, så vi kan give en bedre service.
Accepter, og fortsæt med at anvende vores website som normalt.
Accepter cookies
Om cookies på forsikringogpension.dk

Når skybruddet er overstået

Så snart skybruddet er overstået, handler det om overblik, oprydning og kontakt til forsikringsselskabet.​​

Når du melder skader til forsikringen

Få et overblik over skaderne, før du kontakter dit forsikringsselskab. Tag billeder eller video af beskadigede ting eller bygningsdele – og smid ikke noget ud, før du har talt med forsikringsselskabet.
Skader på dine ting anmeldes til indboforsikringen, skader på bygningen anmeldes til husforsikringen/bygningsforsikringen. Hav dit policenr. klar og en liste med skadede ting. Forklar skadens årsag – om der fx er tale om opstigende kloakvand eller indtrængende regnvand m.v.
 
Tal med forsikringsselskabet om:
–  hvad du selv kan gøre
–  hvad der kan vente
–  om du har brug for assistance fra fx et skadeservicefirma
–  om der er noget, der kræver besøg af en taksator.

Når du rydder op

Flyt ting, der står i vand eller er beskadiget af vand, til et tørt sted. 
Obs!
Vær opmærksom på, om det er kloakvand, der er kommet ind. Kloakvand kan være særdeles sundhedsskadeligt. Beskyt dig med handsker, vandtæt tøj og fodtøj. Læs mere hos Statens Serum Institut.
Få vandet væk, og sæt udtørring i gang. Det er ekstremt vigtigt at få tørret ud for at undgå følgeskader som fx skimmelsvamp.
Køb, lej eller lån en affugter - og notér dens elforbrug. Du kan også  varme de vandskadede rum  op og lufte ud.
 
Kan du ikke selv klare oprydningen, så få fat i et skadeservicefirma, håndværker eller lignende, der kan hjælpe.
Gem kvitteringer for de udgifter, du har til nødreparationer. Forsikringen dækker rimelige og nødvendige udgifter til at få pumpet vand væk, at redde dit indbo og til affugternes elforbrug.
Publiceret/opdateret 03-07-2012
Ole Vidstrup
Konsulent
Telefon 41 91 91 91
olv@forsikringogpension.dk