Naviger op
Log på
Vores website anvender cookies, så vi kan give en bedre service.
Accepter, og fortsæt med at anvende vores website som normalt.
Accepter cookies
Om cookies på forsikringogpension.dk

​Anbefalinger til kommunen

Anbefalinger til medarbejdere i kommuner vedr. at få sygemeldte borgere tilbage i arbejde

 

Når en borger bliver sygemeldt, skal vedkommende efter en vis periode henvende sig til sin kommune og orientere om sygemeldingen. Når borgeren ikke at gøre det, gør arbejdsgiveren det automatisk.
 
Til gengæld henvender borgeren sig sjældent til sit forsikring- og pensionsselskab på trods af, at mange borgere har ret til forsikring, hvis de er kommet til skade eller er ramt af sygdom, der gør, at de ikke kan arbejde som følge heraf.
 
Forsikring- og pensionsselskaberne forsikrer derved borgerne, men mange husker ikke at tjekke deres forsikringer og gør derfor ikke brug af tilbud fx vedr. hurtig og tidlig indsats i et sygdomsforløb.
Det giver derfor god mening, at kommuner opfordrer sygemeldte borgere til at tjekke deres forsikringer og undersøge deres rettigheder og muligheder. Det kan ofte spare kommunen for omkostninger i forbindelse med borgerens sygemelding.
 
Forsikring & Pension har udarbejdet en række ideer og anbefalinger til, hvad kommuner kan gøre for at få borgere hurtigt tilbage i arbejde igen.
 

Idéer til kommunen:

Indkaldelsesbrevet til første samtale:

- Opfodr allerede her borgeren til at tjekke vedkommendes forsikringer inden mødet
- Henvis evt. til pensionsinfo.dk

Ved samtaler:

- Opfordr borgeren til at tjekke vedkommendes forsikringer
- Oplys om de rettigheder og muligheder, der findes i mange forsikringer 
- Guid borgeren i forhold til at finde og kontakte vedkommendes forsikringsselskab
- Guid borgeren i forhold til pensionsinfo.dk
- Følg op ved anden samtale, om borgeren har fået tjekket vedkommendes forsikringer eller bistå borgeren i gøre det

Ved fælles infomøder for ny-sygemeldte:

- Opfordr borgeren til at tjekke vedkommendes forsikringer
- Oplys om de rettigheder og muligheder, der findes i mange forsikringer 
- Guid borgeren i forhold til at finde og kontakte vedkommendes forsikringsselskab
- Guid borgeren i forhold til pensionsinfo.dk

Andet

- Efteruddannelse af sagsbehandlere i hvad kan forsikringer tilbyde
- I svære sager: Inviter forsikrings- og pensionsselskabet med til samtalen, hvis borgeren ønsker det
 

Følgende kommuner benytter sig allerede af en eller flere af ovenstående ideer:

Aalborg, Aarhus, Assens, Ballerup, Esbjerg, Fakse, Frederiksberg, Furesø, Faaborg-Midtfyn, Greve, Herlev, Herning, Holstebro, Horsens, Hvidovre, København, Langeland, Lejre, Lyngby-Taarbæk, Middelfart, Nordfyn, Nyborg, Næstved, Odense, Odsherred, Randers, Rebild, Roskilde, Sorø, Thisted, Viborg og Ærø.
 

Information til kommunen og borgerne

Du kan downloade postkort til borgeren her…
Du kan downloade ’Hold nu fast’ guide her…​
Du kan bestille 'Hold nu fast' guide og postkort hos aah@forsikringogpension.dk
Publiceret/opdateret 11-06-2014
Der er ikke valgt medarbejder
Allan Ahmad
Konsulent, cand.soc.adm.
Telefon 41 91 90 66
aah@forsikringogpension.dk