Forsikringsbranchen til danskerne: Vi vil gerne bruge jeres data – men ikke uden jeres accept

​Den stadigt stigende digitalisering gør det muligt at skræddersy forsikringsprodukter til gavn for den enkelte forbruger. Det forudsætter brug af data og lov til at bruge dem, siger vicedirektør Thomas Brenøe fra Forsikring & Pension på brancheorganisationens debat på Folkemødet om ”Smart Life - smart forsikring?”
Internet of Things giver uanede muligheder for at skabe smarte løsninger i hjemmet, bilen og som personlige hjælpere for forbrugeren. Men smart-enhederne indeholder også en enorm mængde data om forbrugeren, som kan have stor værdi, når forsikringsselskaber skal risikovurdere og skræddersy forsikringsprodukter.

De fleste forbrugere er imidlertid slet ikke klar over, hvilke data der samles op om dem, og hvor meget værdi deres data egentlig har. Den værdi vil forsikringsbranchen gerne synliggøre.

- Den ny teknologi giver løbende forbrugerne mulighed for at få bedre forsikringer, fordi forsikringsselskaberne ved hjælp af bedre og flere data kan udvikle produkter, der er skræddersyet til den enkelte, siger vicedirektør Thomas Brenøe, Forsikring & Pension, og tilføjer, at det er forbrugeren, der ejer sine data og selv bestemmer, hvem de skal deles med.

En række forsikringsselskaber tilbyder i dag deres kunder at få monteret en boks i deres bil, som registrerer bilens kørsel. Flere end halvdelen af de unge kunder vælger, ifølge branchens egne tal, at dele køredata med deres selskab. Og det gør de for til gengæld at få en bedre og måske også billigere bilforsikring.

Intelligente husalarmer, som med sensorer registrerer indbrud, røgudvikling, brand og vandskader, er et andet eksempel på, hvordan smarte løsninger kan forebygge og begrænse skader. Ved fx at installere en husalarm vil forbrugeren kunne få en bedre og måske også billigere forsikring.

- Når forbrugeren vælger at dele data med sit forsikringsselskab, har selskabet også et ansvar for at informere og oplyse om, hvordan den enkelte forbrugers data bliver brugt. Samtidig skal kundernes data håndteres og opbevares med den størst mulige sikkerhed, siger Thomas Brenøe, Forsikring & Pension.

Paneldeltagerne i debatten:
- Karin Gaardsted, it- og forbrugerordfører (S)
- Gorm Greisen, formand for Etisk Råd
- Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk