Forsikringsbranchen: Mere forbrugerinformation forvirrer forbrugerne

​Forbrugerinformation skal være til gavn for forbrugerne. Men det glemmer politikerne og myndighederne ofte, når de presser mere regulering og flere regler ned over forsikrings- og pensionsselskaberne. Det går ud over de danske forbrugere, der ikke kan finde rundt i regeljunglen. Sådan lyder det fra Forsikring & Pension på brancheorganisationens debat om forbrugerregulering på Folkemødet.

​Regulering af den finansielle sektor er enorm, og den ser ikke ud til at blive mindre de kommende år. Det går ud over forbrugerne, der skal forstå komplicerede vilkår og vejledninger, når de eksempelvis skal købe ny forsikring.

Ifølge ny adfærdsforskning tyder meget på, at ekstra regler og regulering forvirrer mere end det gavner, og at forbrugerne derfor helt stopper med at sætte sig ind i eksempelvis forsikringsvilkår. Det er en uheldig udvikling, når målet er at beskytte forbrugerne mest muligt, advarer adm. direktør i Forsikring & Pension, Per Bremer Rasmussen.

- Det er helt essentielt, at vi kigger på forbrugernes behov og skaber regler og regulering, der giver mening for dem, der rent faktisk bruger produkterne. Mere information er ikke nødvendigvis bedre information. Derfor bør man konsekvent vurdere, hvad forbrugerne kan overskue af information, når de eksempelvis køber en ny forsikring, siger Per Bremer Rasmussen.

Brancheorganisationen stiller også spørgsmålstegn ved, om det danske parlamentariske system er rustet godt nok til at indarbejde lovgivning fra EU.

- Der kommer mere og mere finansiel lovgivning fra EU, og det lander alt sammen til behandling i Europaudvalget i Folketinget. Men har vi tilstrækkelig politisk debat om EU-temaerne, og har vi en grundig behandling af dem? Er de politiske processer på EU-området de rigtige givet at så meget må behandles på EU-niveau, spørger Per Bremer Rasmussen.

Forbrugerne betaler regningen

Forbrugerne er ikke kun udfordrede af den komplicerede regulering. Der er flere eksempler på, at helt ny lovgivning ikke er digitaliseringsparat. Det skaber eksempelvis problemer for selskaber, der er fuldt digitaliserede, når lovgivning stiller krav om at aflevere dokumenter til kunderne på papir.

- Vi ønsker en finansiel sektor, der er parat til at møde den moderne forbruger. Og derfor skal lovgivningen blive mere digitaliseringsparat, siger Per Bremer Rasmussen.

Derudover påpeger Forsikring & Pension, at når politikere og myndigheder pålægger forsikrings- og pensionsselskaber ny regulering, har det ofte store omkostninger. Derfor er det vigtigt, at ny regulering rent politisk er til gavn for forbrugerne. På den baggrund foreslår Forsikring & Pension, at der laves systematiske test af, om nye forbrugerregler vil virke efter hensigten.

- Forbrugerne betaler prisen, hver gang der laves ny regulering. Det kan koste selskaberne millioner af kroner at tilrette deres IT-systemer, hver gang man skal tilføje en enkelt lille ting til aftalevilkårene på en forsikring. Derfor synes vi, at man systematisk skal analysere omkostningerne for den enkelte forbruger og sikre, at reguleringen er til gavn for forbrugerne, siger Per Bremer Rasmussen.

Paneldeltagerne i debatten:
- Brian Mikkelsen, Erhvervsminister, Det Konservative Folkeparti