Dansk pensionsbranche vil vise vejen for finansiel bæredygtighed

​Den danske pensionsbranche er allerede nået langt, når det kommer til bæredygtige investeringer. Derfor hilser branchen EU’s nye plan for bæredygtige investeringer velkommen samtidig med, at den opfordrer EU til at huske balancen mellem at investere bæredygtigt og ansvarligt. For bliver investeringerne alt for risikable, går det ud over pensionsopsparerne, lyder det fra Forsikring & Pension på brancheorganisationens debat på Folkemødet om ansvarlige investeringer.

​EU-kommissionen lancerede i marts en ny handlingsplan for, hvordan man kan påvirke den finansielle sektor i EU til at omdirigere deres investeringer i en bæredygtig retning. Den danske pensionsbranche har solide erfaringer på området og har de seneste mange år flyttet sine investeringer over i grønne og bæredygtige tiltag.

Derfor er branchen også stor tilhænger af den nye handlingsplan fra EU-kommissionen og vil gerne være med til at præge retningslinjerne for de nye tiltag.

- Som branchen støtter vi fuldt op om, at afkast på investeringer så vidt muligt bliver skaffet på ansvarlig vis med tanke på miljø, lønmodtagerrettigheder, internationale konventioner osv. Det har vi haft fokus på i mange år i Danmark, og det vil vi gerne have bredt ud til resten af EU. Derfor støtter vi, at der bliver lavet en konkret fælles talemåde med målbare labels for grønne investeringer, siger underdirektør i Forsikring & Pension, Karsten Beltoft.

Bæredygtig fremtid og finansiel stabilitet går hånd i hånd
EU-kommissionen foreslår blandt andet, at der indføres minimumsprocentsatser for grønne investeringer, og at solvenskravene skal være lavere, når selskaber investerer bæredygtigt. Nogle af de tiltag kan godt bekymre den danske pensionsbranche.

- Det har afgørende betydning for den finansielle stabilitet, at kapitalkravene til pensionsselskaberne afspejler de reelle investeringsrisici. Derfor er det vigtigt for den danske pensionsbranche, at handlingsplanen følger solvensreglerne på pensionsområdet, og at selskaberne har frihed til at investere, så længe der er fuld åbenhed om den måde, kundernes pensionspenge investeres på, siger Karsten Beltoft.

Ifølge Forsikring & Pension skal pensionsopsparerne have sikkerhed for, at deres opsparinger ikke forsvinder i forsøget på at investere bæredygtigt.

- I forsøget på at gøre verden bedre skal vi ikke have hovedet under armen. Lige så vigtigt det er at investere bæredygtigt og grønt, lige så vigtigt er det at investere ansvarligt og sprede risikoen. Vi vil ikke gamble med pensionsopsparernes penge og investere alt for risikabelt, siger Karsten Beltoft..

Paneldeltagerne i debatten:
- Jeppe Kofod, MEP og formand for den europæiske gruppe (S)
- Christian Friis Bach, generalsekretær i Dansk Flygtningehjælp
- Jarl Krausing, international chef i CONCITO