Ulige forbrugerbeskyttelse i EU kan skade forbrugerne

​Det kan skade danskere, der vil købe forsikringer og pensioner, at EU’s beskyttelse af forbrugere er vidt forskellig fra EU land til EU land. Sådan advarer forsikrings- og pensionsbranchen op til sit årsmøde i København onsdag 24. maj.
​Så sent som i efteråret kom 26.000 danskere i klemme, da konkurs ramte forsikringsselskabet Gable fra Lichtenstein – et land med et svagt finanstilsyn, og som ikke lever op til EU’s regler. Gable havde solgt ejerskifteforsikringer til danskere via salgsstedet Husejernes Forsikringsagentur.

- Vi frygter, at EU landenes ulige beskyttelse af forbrugerne igen kan ramme danske forbrugere på samme måde som i Gable-sagen. Derfor opfordrer vi danske politikere til at arbejde for mere lige forbrugerbeskyttelse på tværs af EU, siger Per Bremer Rasmussen, administrerende direktør for brancheorganisationen Forsikring & Pension.

I Danmark har vi valgt en meget høj beskyttelse af forbrugerne. Det er vi som branche tilfredse med. Danmark implementerer EU’s regler hurtigt, og vi har et stærkt tilsyn. Men sådan er det ikke i alle EU eller EØS lande. Lempelige regler og svage tilsyn betyder svagere beskyttelse af forbrugeren. Sådanne lande kan tiltrække forsikrings- og pensionsselskaber, som så sælger deres produkter ind over grænserne til danskere uden om det strenge danske tilsyn og regelsæt.

700 udenlandske forsikringsselskaber er i dag, ifølge en ny opgørelse fra Forsikring & Pension, registreret til at sælge forsikringer til danskere fra blandt andre lande som Lichtenstein og Gibraltar, der har en svag beskyttelse af forbrugerne.

- Jo strengere tilsyn og regler, vi har i Danmark i forhold til andre EU/EØS lande, jo sværere er det for danske selskaber at konkurrere på lige vilkår. Det gør det muligt for selskaber i lande med svagt tilsyn at sælge til danskere fra udlandet uden om dansk kontrol og regelsæt, siger Per Bremer Rasmussen.

Han påpeger, at branchen ikke ønsker at udhule forbrugerbeskyttelsen i Danmark, men det er nødvendigt med ens vilkår for konkurrence på tværs af EU – også af hensyn til de danske forbrugere.
Publiceret/opdateret 24-05-2017
pbr@forsikringogpension.dk