Sundhedsforsikringer vokser stadig

​Antallet af danskere med sundhedsforsikringer fortsætter med at stige. Nye tal viser, at næsten 1,9 mio. danskere nu har en sundhedsforsikring.

​Sidste år steg antallet af danskere med en sundhedsforsikring med 42.857 i forhold til året før. På fire år er antallet af private sundhedsforsikringer vokset med næsten 350.000. Det svarer til en stigning på over 20 pct.

- Det vidner om, at danskerne sætter stor pris på deres sundhedsforsikringer. Det hænger blandt andet sammen med, at udover at give hurtig adgang til undersøgelser og operationer, så dækker sundhedsforsikringer også udgifterne til behandlinger, som ikke er fuldt dækket af det offentlige system. Fx egenbetalingen til fysioterapi, massage og psykologhjælp, siger underdirektør Anne Seiersen fra Forsikring & Pension.

- Det betyder rigtigt meget for både arbejdsgivere og medarbejdere, at man kan få hurtig hjælp fra læger, fysioterapeuter, kiropraktorer, psykologer og hjemmehjælpere, hvis der opstår problemer med sygdom og helbred, tilføjer Anne Seiersen.

De fleste af de 1,9 mio. danskere har deres sundhedsforsikring i forbindelse med deres arbejde, nemlig som en del af overenskomstaftalerne mellem arbejdsmarkedets parter eller som en aftale i den enkelte virksomhed.

Publiceret/opdateret 02-08-2017
Anne Seiersen