Prik på skulderen til danskere med en pension

​På søndag er det Pensionsdag. Danmark får en ekstra time i døgnet, når vi skifter til vintertid. Brug den på et pensionstjek.
Godt 2,5 millioner danskere indbetaler til mere end knap 6,7 millioner pensionsordninger. Ugen ud får de et praj om at bruge Pensionsdagen på søndag til at få styr på pensionen. På søndag skifter Danmark nemlig til vintertid. Pensionsbranchen opfordrer derfor dem med en pensionsordning til at bruge den ekstra time i døgnet på et pensionstjek.

- Det er vores erfaring, at danskerne generelt har et dårligt overblik over deres pensionsordning og de forsikringer, der er knyttet til den, siger Anne Seiersen, underdirektør i Forsikring & Pension, som står bag kampagnen sammen med 25 pensionsselskaber og ATP.

Rigtig mange danskere ved slet ikke, at de i deres pensionsordning også har forsikringer, der dækker familien og dem selv økonomisk, hvis de bliver ramt af sygdom eller død.

- Mange tror, at en pension kun handler om at have penge at leve for i alderdommen. Men det handler faktisk også om at have noget at leve for, hvis man bliver for syg til at arbejde, siger Anne Seiersen.

Derfor er det vigtigt, at danskerne tjekker pensionen, hver gang deres liv ændrer sig. For det kan ændre på behovet for en forsikring.

- Får man børn, kan det være relevant at se på, om livsforsikringerne i pensionsordningen bør forhøjes, så ægtefællen eller børnene har økonomisk støtte, hvis den ene forælder dør, siger Anne Seiersen.

PensionsInfo.dk giver den enkelte dansker det bedste overblik over deres pensionsaftaler og indholdet af dem. Man skal bare logge ind med NemID.

- På PensionsInfo.dk kan man se alle sine pensionsordninger og dertil knyttede forsikringer. Er man i tvivl om noget, så kan man kontakte sit selskab, siger Anne Seiersen.

Branchen har andre online værktøjer, der kan hjælpe danskere med at få overblik over pensionen. På Pensionsmåler.dk kan man blandt andet beregne, hvad deltid og barsel koster i pensionsopsparing. På Fakta om Pension kan man sammenligne, hvilke selskaber der er bedst til at skaffe et afkast til hvilken pris.
Publiceret/opdateret 24-10-2017
Der er ikke valgt medarbejder
Maja Korshin
Pressekonsulent