Politikerne bør involvere sig mere i finansiel regulering

​Politikere overlader for meget finansiel regulering til embedsfolk i tilsynsmyndigheder. Det kan gå ud over vækst og beskæftigelse, lyder advarslen fra forsikrings- og pensionsbranchens op til dens årsmøde onsdag.
Det er EU's embedsfolk frem for politikere, der styrer det meste regulering af forsikrings og pensionsbranchen. Og det kan gå ud over beskæftigelse og vækst, advarer branchen på sit årsmøde i dag.

I 2011 oprettede EU et europæisk finanstilsyn EIOPA, som skal sørge for, at de enkelte landes finanstilsyn holder ligeligt øje med deres finansielle virksomheder.

Men det har fået politikerne til at overlade udviklingen af  love til embedsfolk i finanstilsynene. EIOPA er dermed begyndt at påtage sig politikerrollen og selv lave regler. Men det betyder, at der er for lidt fokus på vækst og beskæftigelse.

- Det er helt naturligt for et tilsyn, at det bekymrer sig mest om forbrugersikkerhed. Men det er skidt for vækst og beskæftigelse. Vi vil gerne have politikkerne tilbage på banen. Det er dem, der kan og skal lave den svære afvejning mellem sikkerhed på den ene side og vækst og beskæftigelse på den anden, siger Per Bremer Rasmussen, administrerende direktør for Forsikring & Pension.

Det er et af temaerne på Forsikring & Pensions årsmøde i dag. Med til at debattere bl.a. dette er Jonathan Hill, der er tidligere EU kommissær for det finansielle område og finansminister Kristian Jensen.

Publiceret/opdateret 24-05-2017
pbr@forsikringogpension.dk