Pensionsbranchen med til at sikre Danmark overskud på betalingsbalancen

Det er ikke kun landbruget, fødevareindustrien og medicinalindustrien, der henter valuta hjem til Danmark fra udlandet og dermed sikrer Danmark et solidt oveskud på betalingsbalancen. Også pensionsbranchen tjener mange milliarder kroner hjem til Danmark, viser nye tal fra Forsikring & Pension.
​​I 2014 tjente pensionsselskaberne 74 milliarder  kroner hjem til danskere med en pensionsopsparing i form af afkast af pensionsformue investeret i udlandet. Det viser tal fra Forsikring & Pension op til branchens årsmøde onsdag 24. maj 2017. Den store indtjening giver danskerne højere pensioner og gør dansk økonomi mere robust.

Dermed har pensionsbranchen i 2014 tjent mere valuta hjem til Danmark end de traditionelle eksporterhverv som fx medicinal- og maskinindustrien, landbruget og industrien for fremstilling af fødevare, drikke og tobak.

- Pensionsbranchen forvalter med dygtighed en stor del af udlandsformuen. De store afkast på de udenlandske investeringer sikrer gode pensioner og gør dansk økonomi mere robust over for internationale tilbageslag, siger administrerende direktør Per Bremer Rasmussen, Forsikring & Pension.

Danmark havde i årtier underskud på betalingsbalancen og en stor gæld til udlandet. Med et langt sejt træk i 1990’erne lykkedes det Danmark at vende den udvikling. Det skete blandt andet, fordi flere og flere danskere fik arbejdsmarkedspensioner, og en række skattereformer gjorde det fordelagtigt at spare op fremfor at stifte gæld.

- Den positive udvikling er i høj grad pensionsbranchens fortjeneste. Den store pensionsformue har været med til at sikre, at Danmark siden 1998 har haft overskud på betalingsbalancen, og at vi i dag har en udlandsformue på over 1.100 milliarder kroner, siger Per Bremer Rasmussen.

Afkastet på pensionsformue investeret i udlandet svinger med de finansielle markeder. I 2015 tjente branchen således 45 milliarder kroner.

Kilde: Forsikring & Pension

Publiceret/opdateret 24-05-2017