Kom godt fra start på din motorcykel

​Det tager lidt tid at komme i træning efter vinterpausen. Så tænk dig om, inden du giver den gas, og sørg for, at du er godt ulykkesforsikret, lyder rådet fra Forsikringsoplysningen.
​Motorcyklerne er igen i gadebilledet. Men sæsonstarten kan ende knap så sjov, hvis du kører galt på din motorcykel.

- Nogle motorcyklisters køreevner er noget rustne, når de finder motorcyklen frem. Billisterne skal også lige vænne sig til, at der er motorcykler på vejene igen. Risikoen for uheld er derfor større, siger Anja Lintrup Sørensen fra Forsikringsoplysningen.

Husk dig selv

Antallet af dræbte i motorcykelulykker er i følge Rådet for Sikker Trafik steget fra 19 i 2015 til 26 i 2016.

Kommer du ud for en ulykke, dækker kaskoforsikringen skaderne på din motorcykel. Men kommer du selv til skade, skal du have en ulykkesforsikring eller en førerulykkesforsikring for at få erstatning.

Vær samtidig opmærksom på, at du hos nogle forsikringsselskaber skal købe en ekstra dækning på din ulykkesforsikring for at få fuld erstatning, hvis du kommer til skade på motorcykel. Tjek derfor dine forsikringsvilkår, og spørg dit forsikringsselskab, om du kan udvide din forsikring.

Er du ikke forsikret, kan du bruge Forsikringsguiden.dk til at finde de rigtige forsikringer.

Flere skader ved sæsonstart

Sidste år var der i alt 2.336 kaskoskader med motorcykler indblandet. Det er en lille stigning på ca. 10 pct. i forhold til året før, hvor forsikringsselskaberne fik 2.124 anmeldelser.

- Der sker helt naturligt færre skader i vintersæsonen, hvor få bruger deres motorcykel. Men statistikken viser også, at der sker flest skader i 2. kvartal, hvor motorcykelsæsonen bliver skudt i gang. Derfor er der god grund til at tage den med ro, særligt på de første køreture, siger Anja Lintrup Sørensen.

Motorcykelskader i 2016

Kilde: Forsikring & Pension
Publiceret/opdateret 06-04-2017
Anja Lintrup Sørensen