Hver tredje mangler overblik over pensionsordningen

Rigtig mange har slet ikke styr på pensionsordningen. De ved fx ikke, hvor meget de har sparet sammen til alderdommen eller hvilke forsikringer, som de har i  ordningen. ​​​
​Hvis du dør før pensionsalderen, hvor mange penge får din familie så fra livsforsikringen? Hvor meget får du at leve for fra din forsikring, hvis du ikke kan arbejde på grund af fx dårlig ryg eller efter en ulykke? Det kan næsten hver tredje dansker ikke svare på, for de har ikke styr på deres pensionsordning.

Det viser en ny undersøgelse fra Forsikring & Pension udført af Epinion. Den undersøger, hvad 1.031 danskere med en pensionsopsparing ved om deres pension. 31 procent er enig eller helt enig i ikke at have styr deres pensionsordning. 48 procent vil gerne have bedre styr på den.

- Det er et bekymrende højt tal. For det kan have ubehagelige konsekvenser for den enkelte familie, hvis de mangler overblik over pensionsordningen. Den indeholder nemlig også forsikringer, som dækker, hvis man bliver for syg til at arbejde eller dør, siger Anne Seiersen, underdirektør hos Forsikring & Pension.

Langt de fleste arbejdende danskere har en pensionsordning via jobbet. Den indeholder ofte meget andet end en opsparing til alderdommen. De fleste har også en livsforsikring gennem deres ordning. Den sørger for, at familien har noget at leve af, hvis man dør, før man går på pension.

Bliver man for syg til at arbejde permanent eller i en længere periode, har de fleste også en forsikring, der giver dem en indkomst hver måned.

- Har man en stor familie med mange børn eller store udgifter til bolig, så kan det være, at standardsummen i livsforsikringen er for lav. Måske har man brug for dobbelt så stor en forsikring, så familien kan betale en del af boliglånet ud og dermed have råd til at blive boende i hjemmet, hvis man dør, siger Anne Seiersen.

Derfor opfordrer pensionsbranchen til, at danskerne får styr på deres pensionsordninger og de dertil knyttede forsikringer. Det kan man gøre ved at gå ind på PensionsInfo.dk og se, hvilke ordninger man har og, hvordan man er dækket.

- Det kan være, at man har flere ordninger fra forskellige arbejdspladser og dermed også har flere tilknyttede forsikringer. Det kan være, at man kan spare penge ved fx at lægge dem sammen, siger Anne Seiersen.

Danskerne kan med deres NemID i hånden få overblik over deres pensionsordninger og tilknyttede forsikringer på hjemmesiden PensionsInfo.dk.

De kan se, hvor meget de præcis har sparet sammen. De kan se, hvor meget de har at leve for, når de går på pension, og hvordan de er dækket, hvis de dør eller bliver syge. De kan også se i hvilke selskaber, de har pensionsopsparing, og hvem der får pengene fra livsforsikringen.

Ting du bør holde øje med

Hvor meget får du udbetalt fra din pension?

- Tjek, hvor mange penge du har at leve for om året som pensionist. Jo senere du holder op med at arbejde, jo mere har du at leve for om året, når du går på pension.
- Tjek, om du får nok penge udbetalt, til at du kan få den levestandard, som du forventer i hele din pensionstilværelse.

Hvordan er du dækket ved sygdom?

- Tjek, hvor stor en del af din løn du får udbetalt hver måned, hvis du mister evnen til at arbejde i en periode på grund af sygdom eller ulykke.
- Tjek, om du også får et engangsbeløb, hvis du mister evnen til at arbejde på grund af sygdom eller ulykke. Så kan du bedre vurdere, om du kan blive i hus og hjem, hvis du er for syg til at arbejde.
- Tjek om du har en forsikring, som dækker hvis du bliver ramt af en kritisk sygdom.
- Overvej, om du har brug for en forsikring, der hjælper dig, hvis dine børn bliver ramt af en alvorlig sygdom eller en ulykke.

Hvordan er din familie dækket ved din død?

-Tjek, hvor meget dine efterladte skal have fra livsforsikringen og pensionsordningen for at have nok at leve af og for at kunne blive i boligen, hvis der kun er en forsørger.
-Tjek, hvem du gerne vil have skal have pengene fra en livsforsikring – dine børn, din partner eller andre.
-Tjek, hvem der får glæde af din pensionsopsparing, hvis du dør, før du går på pension.
Publiceret/opdateret 20-01-2017
Der er ikke valgt medarbejder
Maja Korshin
Pressekonsulent