Den besatte Vestbred og danske pensionsselskaber

​I dag den 1. juni holder Udenrigsudvalget en høring på Christiansborg om danske investorers ansvar og handlemuligheder i forhold til investeringer i virksomheder med aktiviteter på den besatte Vestbred. Det er en problemstilling, som danske pensionsselskaber arbejder meget seriøst med.

​Af Jan V. Hansen, vicedirektør, Forsikring & Pension.

Der er forskellige tilgange blandt selskaberne, men også mange fælles træk, som jeg gerne vil fremhæve.

Der er intet pensionsselskab, der ønsker at medvirke til de omstridte bosættelser på Vestbredden. Bosættelserne er i strid med Folkeretten og fordømt af FN via resolutioner både i FN’s generalforsamling og i FN’s sikkerhedsråd. Et bredt flertal i Folketinget har senest i 2016 opfordret regeringen til at arbejde for, at Israel indstiller sin bosættelsespolitik, og at israelske bosættelser ikke får legitimeret deres eksistens eller forbedrede økonomiske muligheder gennem danske offentlige eller private engagementer.

Pensionsselskaberne har til formål at skabe det bedste afkast for deres kunder på ansvarlig vis. Derfor har samtlige pensionsselskaber udførlige retningslinjer og politikker for ansvarlige investeringer, der er baseret på internationale konventioner om menneskerettigheder, korruption, miljø og arbejdstagerrettigheder og FN-støttede principper.

Derfor investerer de danske pensionsselskaber ikke direkte i bosættelserne. Pensionsselskaberne kan imidlertid investere i globale selskaber, som har en beskeden aktivitet i bosættelserne eller måske via datterselskaber eller andet samarbejde leverer produkter, som bruges i bosættelserne. Et eksempel er den amerikanske producent af entreprenørmaskiner Caterpillar. Caterpillar er verdens største producent af bygge- og anlægsmaskiner med eksport over hele verden. Når virksomheden har aktivitet i de israelske bosættelser, skyldes det, at Caterpillar gennem den amerikanske regerings ”government to government-program” har leveret maskiner til den israelske hær. Det er derfor den amerikanske regering – ikke Caterpillar selv - der har solgt maskinerne. Et andet eksempel er Hertz biludlejning, der indirekte er forbundet til den israelske biludlejningsvirksomhed Albar, der har en filial på den besatte Vestbred.

Der er ikke fra de danske myndigheder en tilkendegivelse af, at de virksomheder, som opererer på Vestbredden, er i strid med folkeretten. Ingen af virksomhederne er underlagt sanktioner, og mange af dem opererer også i Danmark. Ud over de nævnte to selskaber eksempelvis også Volvo, Siemens og Paypal, (jf. Danwatch’s rapport 2017). Flere af selskaberne sælger ydelser til det offentlige Danmark.

Hvis danske pensionsselskaber ikke kunne købe aktier direkte i sådanne store globalt baserede selskaber, ville det gå ud over kundernes pension.  Dansk lovgivning pålægger pensionsselskaberne at sikre danskerne det bedst mulige afkast af deres pensionsformue. Det ville også besværliggøre aktieinvesteringer i fx store aktiefonde, der passivt følger brede aktiekursindeks og sikrer pensionsopsparerne en god risikospredning samt et fornuftigt afkast.

OECD opfordrer til at påvirke

OECD bakker dette op i en rapport udgivet i foråret om institutionelle investorers ansvar under OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder (Responsible Business Conduct for Institutional Investors). Rapporten har til formål at vejlede om, hvordan investorer kan arbejde med undersøgelse af virksomheder (due diligence), som det er indskrevet i OECD’s retningslinjer. Vejledningen slår fast, at når en virksomhed overtræder konventioner eller på anden måde optræder uansvarligt, så er man som minoritetsinvestor ikke medansvarlig for virksomhedens handlinger.

Men vejledningen opfordrer til, at man som investor prøver at påvirke virksomheden til at forbedre sig. Oftest kunne den nemme løsning være at sælge sine aktier i et problematisk selskab, for så er problemet jo væk. Men det er OECD ikke enig i; det er oftest bedre med engagerede investorer, som kan være med til at påvirke en virksomhed positivt igennem en dialog. Dialog medvirkede til at vagt- og sikkerhedsvirksomheden G4S, der tyverisikrer mange danske hjem og virksomheder og desuden har vagtaftaler med de danske ministerier, for nogle år siden trak sig fra det israelske fængselsvæsen og de checkpoints, som palæstinenserne skal igennem for at passere separationsmuren.

Pensionsselskaber investerer ofte i flere tusinde selskaber, og derfor slår OECD også fast, at investorer er nødt til at prioritere, hvilke selskaber de har dialog med. Man kan ikke være i dialog med alle virksomheder på en gang. En vigtig pointe fra OECD er også, at der ikke findes en bestemt måde for investorer at varetage samfundsansvaret på. Det afhænger af investoren selv, hvordan man vil udøve dette. En stor del af de danske pensionsselskaber har formelle politikker for dialog og engagement. Der er åbenhed i det omfang, det er muligt. Nogle (ikke alle) vælger endog at rapportere offentligt på de overordnede resultater af dialogen, og eksklusionslisten er tilgængelig. Det kan fx ske i den lovpligtige redegørelse for samfundsansvar i regnskabet.

Publiceret/opdateret 01-06-2017
Jan V. Hansen