Danskerne sparer ekstra op til pension

Fire ud af ti danskere med en pensionsopsparing lægger ekstra penge til side til alderdommen. Det viser en ny undersøgelse. ​
Danskerne vil være sikre på en gylden alderdom. Flere end fire ud af ti sparer nemlig mere op til pension, end de som minimum er forpligtet til via jobbet. Det viser en ny undersøgelse fra Forsikring & Pension udført af Epinion.

- Danskerne vil være sikre på en økonomisk solid alderdom. De seneste års politiske debat omkring folkepension, pensionsalder og pensionsfradrag og ønsket om en økonomisk solid alderdom kan være årsag til , at danskerne lægger mere til side til tilværelsen som pensionist, siger Anne Seiersen, underdirektør i Forsikring & Pension.

Undersøgelsen spørger mere end 1.000 personer med en pensionsordning om deres pensionsvaner og -viden. 44 procent af de adspurgte angiver, at de sparer mere op, end de er forpligtet til.

- Som udgangspunkt er det godt at spare mere op til alderdommen. Det er godt både for den enkelte, men også for samfundet, siger Anne Seiersen, underdirektør i Forsikring & Pension.

Ekstra opsparing bør betale sig

Hun påpeger dog, at hver enkelt borger skal sikre sig, at det kan betale sig for lige netop ham eller hende at lægge mere til side til alderdommen.

For der er nogle grupper af borgere, som er tæt på pensionsalderen, for hvem det ikke altid kan betale sig at spare mere op i pension, fordi de så mister nogle offentlige ydelser i pensionstilværelsen.

- Derfor råder vi altid folk til at spørge deres pensionsselskab, om det kan betale sig for dem at lægge flere penge til side til alderdommen, siger Anne Seiersen, underdirektør i Forsikring & Pension.

På PensionsInfo.dk kan den enkelte borger med sit NemID tjekke, præcis hvor meget han eller hun har fået sparet sammen, og hvad han eller hun cirka vil få at leve for i alderdommen.

Ting bør du tjekke i din pensionsordning:

Hvor meget får du udbetalt fra din pension, når du bliver pensionist?

• Tjek, hvor mange penge du har at leve for om året som pensionist. Jo senere du holder op med at arbejde, jo mere har du at leve for om året, når du går på pension.
  • Tjek, om du får nok penge udbetalt, til at du kan få den levestandard, som du forventer i hele din pensionstilværelse.

Hvordan er du dækket ved sygdom?

• Tjek, hvor stor en del af din løn du får udbetalt hver måned, hvis du mister evnen til at arbejde i en periode på grund af sygdom eller ulykke.
  • Tjek, om du også får et engangsbeløb, hvis du mister evnen til at arbejde på grund af sygdom eller ulykke. Så kan du bedre vurdere, om du kan blive i hus og hjem, hvis du er for syg til at arbejde.
  • Tjek om du har en forsikring, som dækker hvis du bliver ramt af en kritisk sygdom.
  • Overvej, om du har brug for en forsikring, der hjælper dig, hvis dine børn bliver ramt af en alvorlig sygdom eller en ulykke.

Hvordan er din familie dækket ved din død?

• Tjek, hvor meget dine efterladte skal have fra livsforsikringen og pensionsordningen for at have nok at leve af og for at kunne blive i boligen, hvis der kun er en forsørger.
  • Tjek, hvem du gerne vil have skal have pengene fra en livsforsikring – dine børn, din partner eller andre.
  • Tjek, hvem der får glæde af din pensionsopsparing, hvis du dør, før du går på pension.
Publiceret/opdateret 31-01-2017
Der er ikke valgt medarbejder
Maja Korshin
Pressekonsulent