Danmark skal have en ny indbrudspakke

​Kommentar: Vi har flere indbrud pr. indbygger end Tyskland, Sverige og Norge tilsammen. Derfor er det nødvendigt at indføre et tre minutters indbrudskrav til døre og vinduer i nybyggeri og ved større istandsættelser.
Af Henrik Dam, formand for Det Kriminalpræventive Råd og Hans Reymann-Carlsen, underdirektør i Forsikring & Pension.

Debatindlægget er offentliggjort i Jyllands-Postens netudgave den 8. april 2017

I Danmark har vi brug for en ny indbrudspakke, for antallet af indbrud er tårnhøjt. Knap 32.000 danske hjem var i 2016 udsat for indbrud. Vi har flere indbrud pr. indbygger end Tyskland, Sverige og Norge tilsammen. Det er svært at finde et andet område, hvor dette er tilfældet, eller hvor vi som samfund vil acceptere en sådan situation. Særligt når vi ved, hvor meget utryghed indbrud skaber.

Mens stort set alle former for kriminalitet falder i Danmark, ligger antallet af indbrud stadig på det meget høje niveau, vi har haft siden midt 80’erne. Nogle fremhæver, at antallet af indbrud er faldet siden rekordåret 2009, men desværre er der blot tale om en tilbagevenden til vores ”normale” meget høje niveau efter en meget pludselig stigning i antallet af indbrud fra 2006-2009. De mange indbrud er et stort samfundsproblem og en stor grim plet i vores tryghedssamfund.

Man kan sige det kort; Danmark er ramt af indbrudssygen. Det er vore nabolande ikke. Tre europæiske lande har historisk været hårdt plaget af indbrud - Danmark, Holland og England. Mens Holland og England har indført meget effektive indbrudskrav til døre og vinduer, har vi i Danmark ikke arbejdet systematisk med at forbedre sikringen af vores huse.  Dette er en central del af forklaringen på det høje indbrudsniveau.

Danmarks mål bør være at komme på niveau med vores nabolande. Der er desværre meget langt igen. Skal vi effektivt reducere antallet af indbrud, er et tre minutters indbrudskrav til døre og vinduer i nybyggeri og ved større istandsættelser nødvendigt. Det viser alle erfaringer fra Holland og England, og det påpeger samtlige rapporter, eksperter og politiet.

Hvad med borgeren

For den enkelte borger, der bliver offer for indbrud, kan det have store personlige omkostninger. Ens personlige grænser bliver overskredet. Hertil komme de stjålne genstande, hvor affektionsværdien ikke kan erstattes. Det bedste, vi kan gøre for trygheden, er at få tyven til at fortryde inden han kommer ind i huset. Vi skal have antallet af indbrud ned på et meget lavere niveau – det er et vigtigt sted at sætte ind.

Energistyrelsen undersøgte i 2015, hvad sikre døre og vinduer vil koste forbrugerne. For det foreslåede tre minutters indbrudskrav er merprisen 5.000 kroner for et nybygget parcelhus på 150 m2 og med byggeomkostninger på 2,25 millioner kroner. For en typisk nybygget lejlighed på 90 m2 i stueplan med altan på (det niveau, hvor vinduer sikres) er merprisen 2.900 kroner.

Det er endda priser i det nuværende marked; altså før indbrudssikre døre og vinduer indføres som standard for alt nybyggeri.

Hvad med virksomhederne

England har været voldsomt plaget af indbrud, men England er lykkedes med at reducere antallet af indbrud til en tredjedel. I England har gode danske vinduer gjort en forskel; det burde de også gøre i Danmark.

I Danmark har vi mange krav til indretningen af husbyggeri; vi har krav til dørbredder og trinhøjder, ja selv højden på et toiletsæde er specificeret. Men det er ikke et eneste krav omkring indbrudssikring; der er ikke engang krav om lås på døren.

Målet

Lad os nu en gang for alle få gjort noget ved indbrudsproblemet i Danmark. Det er meget veldokumenteret, og der er fagligt meget stor enighed om, at indførelsen af et tre minutters indbrudskrav til døre og vinduer er en meget effektiv løsning. Vi skal på niveau med vores nabolande, og det betyder, at vi skal arbejde systematisk med sikring af vores huse. Løsningen ligger ligefor – få det nu gjort.
Publiceret/opdateret 08-04-2017
Hans Reymann-Carlsen