Hjælp til kunderne i Husejernes Forsikringsagentur

​- Forsikring & Pension har sammen med Erhvervsministeriet i flere uger arbejdet på at få en redningsplan på plads for de nødstedte kunder i Husejernes Forsikringsagentur. Derfor er det godt, at vi har kunnet lave en aftale med Erhvervsministeriet, der sikrer de kunder, der er kommet i klemme, siger adm. direktør Per Bremer Rasmussen.

​Over 25.000 forsikringskunder står uden forsikringsdækning, fordi det konkursramte Gable Insurance, der er selskabet bag Husejernes Forsikring Assurance Agentur ApS, ikke er omfattet af den danske garantiordning. Det kan have alvorlige økonomiske konsekvenser for nogle kunder i selskabet. Derfor er regeringen og forsikringsbranchen blevet enige om en redningspakke til kunderne.

- Gable Insurance har solgt deres forsikringer til dumpingpriser i Danmark - indpakket i et dansk agentur, Husejernes Forsikringsagentur. Det har de kunnet gøre, fordi de ikke skulle leve op til de fælles solvensregler i EU. Gable Insurance har heller ikke været med i en garantifond.

- Danske forsikringsselskaber har mistet kunder, fordi der ikke var sikret rimelige og ensartede konkurrencevilkår og regler på tværs af landegrænserne, siger adm. direktør Per Bremer Rasmussen, Forsikring & Pension.

- Konsekvensen er, at en del af de danske forbrugere med en forsikring købt via Husejernes Forsikringsagentur er havnet i en velfærdstruende situation. Det er ikke i orden, og derfor har vi arbejdet på, at der skulle findes en løsning for de nødstedte kunder.

- Løsningen indebærer bl.a., at kunder hos Husejernes Forsikringsagentur, vil få dækket skader, der er anmeldt inden den 31. marts 2017. For ejerskifteforsikringer gælder dog en selvrisiko på 20.000 kroner for den første skade, siger Per Bremer Rasmussen.

- Vi vil forsøge at undgå, at denne situation kan gentages. Det skal bl.a. ske ved at det bliver et krav, at kunderne tydeligt får at vide, om de er dækket af en garantifond i tilfælde af selskabets konkurs.

- Det skal desuden være muligt for alle forsikringsselskaber at blive medlem af den danske garantiordning, så deres danske kunder er dækket.

- Endelig skal vi – både regeringen og forsikringsbranchen – arbejde for, at lovgivningen og tilsynet bliver ens inden for EU/EØS-området, siger adm. direktør Per Bremer Rasmussen, Forsikring & Pension.
Publiceret/opdateret 01-12-2016
pbr@forsikringogpension.dk