Sådan er du dækket, når børnene låner it-udstyr af skolen

Flere og flere skoler og uddannelsesinstitutioner udlåner it-udstyr som bærbare pc’er og tablets til eleverne. Læs her, hvordan din forsikring dækker de lånte genstande.

Dit barn har lånt en tablet-computer af skolen. Den ryger på gulvet og går i stykker, eller den bliver stjålet. Dækker din forsikring, eller må du selv til lommerne?

Det kommer ifølge Forsikringsoplysningen an på flere ting, blandt andet hvor lang tid den har været lånt, og hvilke skader der er tale om.

Indboforsikringen dækker som udgangspunkt de ting, man selv ejer. Hvis man har lånt eller lejet en ting, er der ofte visse begrænsninger i dækningen.

Hvis den lånte genstand fx bliver stjålet, vil den typisk være dækket af tyveridækningen på samme måde som dine egne ting.

Men hvis dit barn kommer til at ødelægge den lånte genstand, er situationen en lidt anden, og du skal her være opmærksom på et par ting.

- Udgangspunktet er, at indboforsikringen ikke dækker ansvar for skader på lånte genstande. Dog vil de fleste indboforsikringer dække ansvar for skade, hvis der er tale om en såkaldt pludselig skade, og skaden sker inden for de første 30 dage af låne- eller lejeperioden, forklarer Riccardo Krogh Pescatori fra Forsikringsoplysningen.

Det kan du gøre

Låner du noget i mere end 30 dage, bør du kontakte dit forsikringsselskab og høre, om der er mulighed for at udvide dækningen, eller om der alternativt kan tegnes en tillægsdækning, så forsikringen dækker i mere end de 30 dage. Det er forskelligt fra selskab til selskab, hvilke løsninger selskaberne tilbyder.

- Mit råd er derfor, at man kontakter sit forsikringsselskab og gør opmærksom på, at skolen har udlånt noget it-udstyr, som man ønsker at få forsikret, og forhører sig, hvilke løsningsforslag, selskabet kan komme med, siger Riccardo Krogh Pescatori.

Publiceret/opdateret 19-08-2013

Mød os på Facebook: